Største Matros på vakt!

Største Matros på vakt!
Elise øver seg på å styre Friskus

søndag 24. april 2016

Max fra Karibien



På dette blogginlegget skal jeg fortelle om det vi har gjort i karibien. Det som det står en del av, synes jeg har vært finest. Men de 3 aller alle beste stedene har vært:

1.      BARBUDA: TI PÅ TOPP AV VERDENS BESTE STRENDER!
2.      DOMINICA: HER GIKK VI I REGNSKOGEN OG SÅ PAPEGØYER. OG VI BADET I TO FOSSEFALL.
3.      BEQUIA: HER FEIRET VI JUL OG SÅ FOR FØRSTE GANG EN VILL SKILPADDE.

ST. LUCIA: 11 desember kom vi fram etter kryssingen over Atlanteren. Da vi skulle gå og ta imot Carisma, følte jeg meg plutselig helt rar. Jeg måtte legge meg ned på brygga, og så trodde mamma at jeg hadde besvimt. Jeg hadde ikke det, altså, men etterpå fikk jeg vite at det var på grunn av at jeg ikke var vant til varmen. Etterpå gikk vi til en cafè og fikk vi is med tre kuler. Vi var på et vannlekeland der også, som var som en lekeplass på vannet. 19 desember var det premieseremoni. Vi gikk og så på alle premiene. Da vi kom ned på scenen for å ha med Sailor ted over, tok de et par bilder, og vi fikk et kosedyr på deling.
Oss og Sailor Ted


DERIFRA SEILTE VI TIL BEQUIA
BEQUIA: På Bequia var vi for første gang på liksom stranda. Der badet vi, dykket etter skjell og grillet. Der var det noen spesielle trær som man ikke måtte komme nær, ellers fikk man kløe over hele seg. Jeg var rundt og dykket da jeg plutselig så noe litt hvitt på bunnen. Det var ikke så klart vann, det var litt masse sand i det, men jeg sa til meg selv at det er verdt noen forsøk på å få tak i det hvis det var en konkylie, så jeg bestemte meg for å prøve. Det var omtrent to meter dypt, og på det andre forsøket klarte jeg og få den opp. Da så jeg noe inni. Jeg trodde det var en blekksprut, så jeg slapp den med en gang. Jeg ville ha den konkylien, så hvis du hadde sett meg fra lufta, synes du nok jeg hadde svømt litt rart. Det var dumt at jeg til slutt måtte si hade til konkylien, mens eremittkrepsen tuslet mot vannet igjen, med huset sitt på ryggen. Vi dro på en skilpaddefarm, og hvis en norsk politibil hadde sett oss på det lasteplanet, tror jeg vi hadde kommet i fengsel. På julaften var jeg jo oppe klokken syv da, som vanlig. Mamma og pappa ville sove, men det klarte de ikke. Jeg fikk masse bra! Da grillet vi på stranda, og spiste ikke hjemmelagde, men båtlagde pepperkaker. J Den julen tror jeg vi kommer til å glemme sent.
En annerledes jul
SEILASEN TIL TOBAGO CAYS TOK VEL BARE FEM TIMER
TOBAGO CAYS: Snorkling i verdensklasse. Her er et av verdens fineste korallrev, med masse fisk, koraller og annet som lever i havet. Vi snorklet masse, med både skilpadder og fisk. En dag var vi på hummermiddag som også inkluderte sandslottkonkurranse, og jeg visste at vi ikke kom til å komme på noe bedre plass enn 6. når det var med ni. Det hadde jeg rett i. Hummeren var kjempegod, og med alt tilbehøret fortjener dette måltidet absolutt en tier.

Min første egenplukkede kokosnøtt
NÅ SKRIVER JEG OM MAYREAU, UNION ISLAND, PETIT ST.VINCENT OG CARRIACOU, FOR DET ER BARE LITT Å FORTELLE OM HVERT STED.
På Mayreau feiret vi nyttårsaften, derifra til Union island for å sjekke ut. På Union island fikk vi en veldig god is, med en sukkertøystang som ikke smakte peppermynte. Jeg fikk en som smakte pære og eple, Silje fikk appelsinsmak og Øyvind en med jordbær. Hele petit St. Vincent er en hotelløy. Vi var på en strand med lite tang, og vi gikk i en fruktpunch-bar, hvor vi fikk en drink. Dere har vel hørt Carriacou-historien, med det vraket som skulle ta oss med ut på rundtur på øya. Det var ikke noe særlig. Men vi fant en annen til slutt da.


Frukspunsj i strandbaren

ALT GÅR SIN GODE GANG PÅ VEI TIL GRENADA
Først var vi i Prickley Bay, hvor vi kjørte masse romperister, og badet og hadde det kjempefint på svai. På rundturen på øya med Carisma og Vitess, fikk vi smake på sjokolade, kakaobønner og roti. Som egentlig ikke var noe særlig godt. I en annen marina seilte jeg og pappa Hobie Cat, som er en liten katamaran. Tilbake i Prickley Bay for å vente på farmor og farfar. I den skrøplige marinaen i Prickley Bay, ventet vi på farmor og farfar. De var med oss på vei oppover igjen til St. Lucia, og det de var med oss på da, som ikke var på vei ned skal jeg fortelle nå:
Sandy Island – På vei hit fikk vi fisken med avspist kropp. Etterpå fikk vi to Barracudaer med sylskarpe tenner. De grillet vi på det fine stedet hvor vi også spilte ballspill.
Marigot Bay, St. Lucia – På dette svømmebassengstedet koste vi oss i noen dager før farmor og farfar dro.
 
Det er ikke så høyt å hoppe fra baugen
Ellers tok vi den samme ruta opp igjen før vi seilte videre til Martinique
I denne bukten var det så møkkete vann, at vi ikke kunne bade. Det var dumt, for jeg synes det er veldig gøy og bade. Vi lå der egentlig bare for å vente på salingshornene. Den dagen vi skulle få skifta salingshornene, lå vi i marina. I marinaen var det så klamt og så mye mygg, at de andre klarte ikke sove den natta. Jeg var den eneste som hadde tatt over myggnettingen, så det kom ingen mygg inn til meg. Her kom også Eric, Maxim, Marius og foreldrene på. Dagen etter det var vi på en biltur på Martinique, og så oss rundt på øya.
 
Vi slenger oss i lianer
DOMINICA
På denne øya har de spilt inn mange scener av «Pirates of the Carribean»- filmene. Første turen her var en tur på en elv. Vi så mange store landkrabber og noen fisk. Vi var inni en hytte som var bygget for det ene sekundet med film. Det var gøy. På de andre bilturene badet vi i to fossefall, slengte oss i lianer, så papegøyer, var på en strand og så på utsikten. Noe Øyvind synes er bortkastet tid. Det var veldig mange ødelagte veier etter en orkan. På Les Saintes gikk besøket av.
Fossefallsbad


PÅ KYSTEN VED GUADELOPE
Her har vi vært mange steder, så jeg bare skriver alt i ett. Her er de eneste stedene vi har hatt tid til å slenge oss i fenderen. Det er bare supergøy! Vi har vært i ganske mange suvernir-butikker, og jeg har kjøpt meg noen som minne. Den dagen vi leide bil, ble det egentlig ikke noe å se, sjekk mamma sitt blogginnlegg med «Nedturer på Guadelope». Et sted snorklet vi, og gjett hva vi så?! En blekksprut! Den var brunrød og hadde åtte armer. Jeg telte! Vi så masse fine viftekoraller, pipekoraller, hjernekoraller og mange andre. Jeg skulle ønske det var koraller i Norge også. Fargerike fisker er det også mange av.
 
Woohoooooooo!
ANTIGUA & BARBUDA
I Jolly Harbor på Antigua var det et basseng. Der badet vi. På Barbuda hadde vi tenkt til å være 2-3 dager, men det ble to uker. Og det skjønner du hvis du ser på bildene derifra. Vi var på stranda sånn cirka annenhverdag, to ganger spiste vi hummer, en dag var vi på «bytur» og vi badet….Masse! Dere vet jo at en hummer i Norge koster ganske mye, og når vi får to store for 90 kr. så er det superbillig i forhold til Norge. De er ikke presise i Karibien,  så nå skal jeg fortelle om da vi skulle på «bytur». Det var en mann som sa at han skulle hente oss med bilen sin kl. 8. Vi ventet. Og ventet. Og ventet. Men han kom aldri. Kl. 9, kom det en bil. Det var ikke han som sa at han skulle kjøre oss, men likevel fikk vi sitte på lasteplanet. Vi kjørte, og plutselig begynte det å regne. Og i den farten, ble vi ganske kalde. Det var ikke noe å se i den byen, men vi fikk i hvert fall handlet litt.
 
Strandbilde fra Barbuda

Jeg kommer til å savne denne stranda

NED FRA BARBUDA VAR VI PÅ ANTIGUA, OG KYSTEN PÅ GUADELOPE. DET HAR VÆRT KJEMPEKULT OG FANTASTISK Å VÆRE I KARIBIEN. MEN NÅ ER VI HER, OG FLYET GÅR KLOKKEN 20:00 VÅR TID, 01:00 DERES TID, HJEM TIL NORGE, FOR Å SE ALLE DERE DER HJEMME.

HADE KARIBIEN!
HILSEN ELISE 
Sees snart!

3 kommentarer:

  1. Gleder meg ses��
    Hilsen julia

    SvarSlett
  2. Dette alt ser utrolig gøy ut

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.