Største Matros på vakt!

Største Matros på vakt!
Elise øver seg på å styre Friskus

onsdag 7. oktober 2015

Morsomt å være på seiltur!



Det har vært veldig gøy å være på seiltur nå! Når vi lå på svai ble vi også invitert på Sauen-Shaun kino i Venga. Der fikk vi potetgull. 

Fredag morgen kjørte pappa båten inn i marinaen. Vi skulle nemlig få besøk av mormor og morfar og Onkel Andreas og Tante Sofie på fredag kveld. Jeg gledet meg veldig! Midt på dagen en gang sjekket vi inn på hotellet og fikk se rommene. De var store og fine. Mamma (og ikke vi andre) fikk bestemme hvilket rom de forskjellige skulle ha. Mormor og morfar skulle ha rom 414, vi skulle ha rom 418 og Onkel Andreas og Sofie skulle ha 422.  De møtte oss på hotellet vi skulle bo på. Når de hadde kommet viste vi dem (bare) rommene fordi det var så sent. Men vi gikk ut og spiste fordi at de hadde ikke spist middag.

 På lørdag feiret vi pappa sin bursdag. Vi andre gikk til båten på morgenen, fordi at pappa ville sove i båten og vi andre sov på hotellet.  Silje, mormor, mamma, pappa og jeg gjorde klar til fest. Pappa fikk masse fint, som for eksempel bok med tegninger i, dykkerkurs, og et tonn halvleste bøker. Vi fikk også gaver, tenk! I min var det Dustedagboka 8 ½, Dounut-dagbøkene (Den som er blå, t-skjorte, badedrakt, vennebok, spørrebok for barn 500 spørsmål og svar, Aftenposten junior og sikkert noe mer som jeg ikke husker. Av Onkel Andreas og Tante Sofie fikk vi en stor…………godteriboks. Ha, ha. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skrev det, men jeg gjorde det for det. Vi hadde bakt «Barnas supersjokoladekake» og de var like fantastiske som de har vært før.
Her har vi pyntet båten til Pappa sin bursdag.

Søndag og mandag hadde vi bassengdager. Da traff vi en jente som var 6 år. Hun lekte med Silje mest så klart. Jeg solte meg og badet litt som vanlig. Ikke så mye mer å fortelle, bortsett fra at dere har det vel ikke sånn der hjemme? 

 På tirsdag tok vi en buss som liksom skulle være direkte til Sintra, og det tok sikkert…eh…veldig lang tid. Så jeg lurer på hvordan ikke direkte hadde vært. Etter det tok vi en til buss som skulle opp til selve palasset, og det tok også en god stund, ja. Vi gikk av på feil holdeplass, men heldigvis kom vi på igjen. Da vi kom til inngangen var vi så lei av å ta buss, så vi gikk opp den siste biten. Det var ikke så mye mer annet å si enn at det var stor utsikt og at det var et fargerikt slott. Vi drakk cola og spiste sandwich. Jeg synes det var kult å være oppe i et tårn å ta bilder.  Bussturen tilbake tok like lang tid. Husk at mormor, morfar, Sofie og Onkel Andreas også var med.
Slottet i Sintra
Alle sammen på vei opp til slottet

 Onsdag var vi i Lisboa. Vi seilte båten til en havn vi ikke fikk lov til å ligge. Der gikk jeg, mormor, mamma og Silje i land og morfar, Øyvind og pappa seilte videre for å se om det var en annen havn vi kunne ligge i. (Onkel Andreas og tante Sofie hadde vært der dagen før, så de var ikke med)Så kjørte vi taxi opp til en borg, hvor det tilfeldigvis var 200 skoleelever. Vi tok bilder, og vi gikk opp i noen utkikkstårn og så utsikten av den delen av byen som var viktigst. På nedturen til en gul trikk, fikk vi is. Den veeeeeldig skranglete gule trikken, gikk ned til det torget hvor vi skulle møte de andre. Der var det også noen som blåste store såpebobler. Å si «store» såpebobler, er nesten en underdrivelse. De var megadigere! Jeg spiste en pizza som ikke var helt blææ. Øyvind ville også ta en gul trikk så imens Øyvind, Silje og pappa tok den gule trikken, gikk jeg og de andre på et sted som vi trodde hadde badedrakter, men de hadde nettopp fått inn vinterklær. L Vi tok taxi tilbake til den havnen båten lå i, og jeg styrte tilbake. Vi skulle seile under en bro, og du kan jo prøve å gjette om jeg trodde vi kom under den eller ikke. Jeg trodde at vi ikke kom under den, så klart, men oi, vi kom visst under den likevel. Flaks. Jeg visste jo at vi kom under den selvfølgelig, men likevel…

Vi så sjøfartsmonumentet i Lisboa
På torsdag og fredag var det ligge-ved-bassenget-og-bade-og-sole-seg-dager. Da møtte jeg en norsk jente som het Lovise. Vi tegnet, hentet potetgull og ananasfanta, spiste og drakk potetgull og ananasfanta og badet. 

Deilig ved bassenget!
Men det skjedde mer på torsdag og fredag, altså. 

Torsdag spiste vi bryllupsmiddag på ett annet hotell. Der fikk jeg en forrett med skampier og noe chiligreier som var innmari sterkt. Også lam og pommes frites til hovedrett. Til dessert fikk vi en basillikumis som mamma fikk fordi den ikke var noe god, og sjokoladestrø og en syrlig bærmiks som var litt bedre.  
Vi feirer at Mormor og Morfar har vært gift i 40 år

Det var fancy mat på restauranten

På fredag sparkesyklet vi på en plass og jeg og mamma gikk for å se etter en lekeplass, og det fant vi, men de andre hadde gått i båten, så vi bare gikk til båten fordi vi ikke gadd å vente. 

På lørdag er det en hel masse å skrive om. Da var vi på akvariet i Lisboa. Vi begynte med å kjøre tog nesten til akvariet. Så tok vi taxi til akvariet. De som var med var: Meg, Silje, Øyvind, morfar, mamma og pappa. Morfar sto i kø, mens vi andre testet ut de «ventetingene». Uflaks at det ikke var høyvann, så noen funket ikke av den grunn. Når vi kom inn på det akvariet, var det første vi var å så på masse fisker. De var innmari fine, og har jeg glemt å fortelle at det er verdens nest største akvarium? Det er i hvert fall det. Jeg tror at fiskene hadde så god plass at de glemte at de var fanget. Etter det gikk vi til et GIGANTISK haibasseng med: Haier, rokker, skater, nemofisker, solfisker og masse, masse andre dyr. Vi så også pingviner.

Hai!
 I pingvinene sitt område var det iskaldt selvfølgelig, og det var ekte is der. Det var sånn diagram som vist hvem som het hva ved at de hadde forskjellige farger på «pingvinarmbåndet» sitt. De var sååååååååå søte. Vi så også innmariiiiiiiii søte otere. De knasket på det vi trodde var lørdagsgodtet dems; isbiter. De svømte på ryggen, og den ene lå ved isbitbøtta hele tiden. De andre dyrene vi så var: blekksprut, kjempemange fisker, koraller, frosker, salamander og så husker jeg ikke mer. På kvelden måtte vi si hade, fordi at de skulle dra tidlig på søndag.
Vi dropper mandag, det var bare ryddedag. 
 
Oteren var kul!


For vi skulle nemlig seile til Marokko. Jeg tok sjøsykepille, og det gikk helt greit. Men da vi begynte å seile var det gigamtmegastore bølger. Sånn var det hele seilasen, og vi hadde jo tenkt å bruke to dager til Marokko. Sjøsykepillen var flink, og gjorde sånn at jeg ikke kastet opp. Men den holdt ikke til at jeg kunne være oppe. Jeg lå nede i senga, og etter hvert ble alle sjøsyke. Vi seilte bare i 10 timer, fordi det gikk så innmari sakte. Da vi kom i havn spiste vi nam, nam pitabrød til middag. Middagen var klokka åtte på kvelden. Jeg sov så godt etter den dagen og nå har jeg skrevet og slått rekord på hvor mange ord jeg har skrevet; skal vi nå se: 1244 ord. Håper blogginlegget var fint. Hilsen Elise





2 kommentarer:

  1. Kjære Elise ! Så fint og langt blogginnlegg du har skrevet på 1244 ord ! Ja, jeg tror dere kan regne med å få hvertfall en post i en stor, hvit konvolutt til Las Palmas ! Så fint bilde du satt inn fra pappas bursdag da, med Hurra-ballonger og styrbord/babord ballonger for onkel Andreas. Jeg håper du kommer til å huske at vi var i spesielle Sintra (og glemmer den lange bussturen)? Skrangletrikken ned fra borgen i Lisboa kommer du nok heller ikke til å glemme så fort ! Det var gøy å se hvor flink du er blitt til å styre båten ut fra havn, det er de færreste 10-åringer som gjør det, men så ar du jo også kyndig vei(vill)-ledning av din seilerpappa! Ja, godt at Friskus kom vel under broen inn til Lisboa, for det hender jo at slike broer er altfor lave ! Du, hva sa egentlig haiene i akvariet til dere ? Tror kanskje de sa: hai, hai ? ? Nå håper vi inderlig at sjøsyken gir seg etterhvert, men du får bare ta sjøsykepiller som hjelper og kanskje kan sjøsykeplasteret også "gjøre susen" ? God seilas videre helt sjøsykefritt, håper vi ! Stor klem fra mormor og morfar

    SvarSlett
  2. Hei Elise. Du er jammen meg flink til og skrive på blogginnlegg. Jeg synes det er kjempegøy og lese om alt dere får oppleve. Nå har dere jo hatt besøk av mormor , morfar ,Andreas og Sofie i mange dager også. Regner med at det var kjempeartig . De fikk vel en skikkelig "bamseklem" av dere alle sammen Synes dere er veldig flinke til og finne på morsomme ting om bord og på land. Ser ut som dere koser dere veldig. Snart skal dere vel over Atlanterhavet. Det blir en lang tur ute på havet. Håper du slipper sjøsyken , og at dere får en fortsatt fin tur , med passe og riktige vindforhold. God tur og klem fra Siv

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.