Største Matros på vakt!

Største Matros på vakt!
Elise øver seg på å styre Friskus

mandag 12. oktober 2015

På en annerledes tur til Casablanca.



Med annerledes tur mener jeg eksotisk. Nå er vi i Marokko med Janna og dem, og var på tur til Casablanca (uten dem). Vi tok maxitaxi, fordi at de vanlige kan bare ta tre. Da vi var fremme gikk vi inn i en moské. Er det sånn man skriver det? Ja, tror nok det. Egentlig måtte jentene dekke til hodet med sånn skjerf eller noe sånn inni en moské. Og det ville ikke jeg, men jeg ble superglad da vi ikke måtte likevel. Det jeg også ikke ville var at alle prøvde å ta på håret mitt. Det kommer vi til etterpå. Inni den store moskeen var det et basseng, fliser som det må ha tatt 2 år å legge, lysekroner så store som…….vet ikke. De var store da. Hele gulvet var dekket av tepper. 

Hassan II moskeen i Casablanca.

Inni moskeen var det et basseng, men det var ikke til å bade i.

Silje og jeg sitter på det myke teppet i det stooooore rommet.

Fin lysekrone og mange utskjæringer.




Når vi var ferdig med runden kjørte taximannen oss til et marokkansk spisested hvor mamma spiste tigerreker, og pappa spiste lammekebab med pommes frites. Det var bare kjøttbiter på spyd. Jeg og Silje spiste noe som jeg ikke synes var noe godt, men det synes pappa og mamma så de spiste opp maten min. Det hørtes vel litt komisk ut, og at da jeg ikke fikk noe mat, men jeg fikk både reker av mamma, pommes frites av pappa og Øyvind og kjøtt av pappa. Det er fordelen med å bestille 5 forskjellige retter, for man kan liksom ikke spørre kelneren om "Hva tror du jeg liker?".   
Her er Silje med noe av den gode, marokkanske maten:)

Etter vi hadde spist kjørte vi taxi til et marked. Nå var det det der med at folk prøvde å ta på håret mitt. Det er selvfølgelig fordi jeg har lyst hår, noe som er veldig uvanlig i Afrika. Jeg var ganske flink, eller var det flaks at nesten ingen tok på håret mitt men til de andre (Øyvind og Silje). Silje og Øyvind fikk nye fine sko, men vi vet ikke helt hvor lenge de holder. Vi tok taxi tilbake til havnen, og ble invitert til Janna og dem klokken syv. Vi spilte monopol til klokken ti, og jeg vant over å ha dobbelt så mye som Janna! Når vi kom i båten la jeg meg og sovnet på et halvt sekund.  I dag er jeg kjempetrøtt og skal snart til et iskaldt basseng tror jeg. Hilsen Elise.




2 kommentarer:

  1. Hei Elise ! Vi er veldig glad dere er vel fremme i en bra Afrika-havn. Vi skjønner det var veldig spennende å gå inn i den store moskeen med så flotte lysekroner og myke tepper og et ubrukt basseng ! Kanskje vannet i det var regnet som hellig og da kan man jo slettes ikke bade i det ! Forstår godt at det er rart at så mange vil ta på håret deres, men det er jo fordi det er så vakkert, vet du ! Og grunnen til at dere likevel ikke trengte å dekke til hodet var kanskje at dere var barn, men mamma måtte vel kanskje dekke til hodet sitt ? Så hyggelig at du har truffet Janna gjen, for jeg husker du syntes hun var så grei. Håper dere får spist og venner dere til den marokkanske maten, men det er jo så lurt at dere deler på rettene. Og Silje: Vi ser av bildet at du spiser og liker marokkansk mat, og det er fordi du er så tøff og modig, men det meste smaker jo sikkert godt da ! Det var sikkert spennende å være i medinaen som er så kjent, tenker det var mye fint og rart å se der ! Nå ønsker vi deg fortsatt fine Afrika-dager og god tur videre helt sjøsykefritt nedover kysten og så over til Kanariøyene etterpå. Stor klem mormor og morfar

    SvarSlett
  2. SAVNER DEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    M.V.H Ane og Selma dine BFFer

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.