Største Matros på vakt!

Største Matros på vakt!
Elise øver seg på å styre Friskus

tirsdag 14. juli 2015

Vi er i Belgia.


Første dagen vi kom til Belgia måtte vi se oss litt rundt om i byen vi var i. Først prøvde vi å se om det var et sted vi kunne betale havneavgift, men tilslutt bestemte vi oss for å se litt rundt om i byen først. Det var musikk der. Vi så masse forskjellige ting. Vi så: En bil det var malt lynet mc queen på, mange store strender og noen tråbiler for voksene og barn som man kunne tråkke litt rundt i. Hvis du tror at det var alt-da tar du helt feil. Plutselig sa mamma:- Hva i………..det kan da ikke være……. sand? Jo da, det var disneyfigurer laget i sand! Frost, Lynet mc Queen, Petter Pan, Prinsesser, og alt! 150 disneyfigurer laget i sand! Vi så også noen orange kunst som vi først ikke skjønte helt hva var. Jeg trodde det var noen slags hoppeslott man kunne gå inn i, som ikke var blåst opp helt, pappa trodde det var noen slags presenninger over noe av sandgreiene, vi klarte rett og slett ikke å skjønne hva det var. Da sa jeg:- Vi må gå bort å se hva det er laget av. Vi gikk bort og skjønte at det var kunst. Der tok vi bilder. Da vi begynte å bli slitene, gikk vi enda en gang for å se etter et sted vi kunne betale havneavgift. Vi fant det, og da vi kom inn sa mannen aller først:- Candy? Og vi fikk godteri. 
 
Meg i kunsten

Neste dag var vi en tur i butikken før lunsj. Der handlet vi inn til taco. Så gikk vi tilbake til båten og spiste lunsj. Etterpå gikk vi for å smake på noen av sjokoladene Belgia er så kjent for. Vi gikk for å se etter et sted vi kunne sette oss ned å spise sjokoladene våre. Forresten har jeg glemt å fortelle deg at vi fikk velge tre sjokolader hver, pappa valgte en pose med hvit sjokolade. Jeg liker jo nesten ikke sjokolade en gang, og jeg kan ikke fordra hvit. Ja, vi fant et sted ved en fin og gammel kirke. Jeg synes at det var så kult at de hadde laget modell av den også, rett ved siden av. Vi fikk smake på sjokoladene våre og jeg synes at den første jeg spiste var best. Alle barna synes at det ble for mye sjokolade, mest jeg. 

Veldig fristende godteri og sjokoladebutikker!

Vi fikk velge sjokolader selv.

St. Peter og Paulus Katedral.

Når vi var ferdige lekte vi litt på lekeplassen som var der, og gikk til båten for å lage taco til middag. Jeg var med å lage mat, for da fikk jeg kryss. Sette deg og forvent at jeg skriver en del om det med kryss. Mamma laget en liste, og det kan man få kryss. Man kan tørke opp, vaske opp, støvsuge med støvsugeren vår som det kommer en lukt som lukter hestebæsj, være med og polere, lage mat og spyle. På en linje er det plass til 28 kryss. Når man har fått hele raden full fikk man en sånn dings som var inne i en automat, som mamma sier at vi går og «sikler» på. Det gjør vi vel ikke! Etter middagen spilte vi monopol og Øyvind vant som vanlig. Jeg hørte på «Matilda» i lydbok. Det var den dagen. 
Når man hjelper til får man et kryss på listen.

Dagen etter var det regne- og skolevær og vi hadde skole om tidevann. Jeg ble plutselig sjøsyk midt i skoletimen, og måtte gå litt på land med pappa. Etterpå var jeg helt fin, og fortsatte skoletimen sammen med læreren min, mamma. Vi bestemte oss for å gå gjennom noen sluser og legge oss 300 m bortenfor. Jeg hørte på «Matilda» mens vi flyttet oss. Så snart vi kom frem latet jeg som at jeg var Silje, Silje som om hun var Øyvind og Øyvind som om han var meg.

I dag har det vært litt regnvær, og vi vært en tur i en park. På veien fant vi en slags lekeplass, som var mer som et treningssenter for barn. I parken fant vi en lekeplass og en minigolf. Jeg, Øyvind og Silje spilte minigolf, og jeg tok alle de 21 banene på totalt 107 slag. På lekeplassen lagde jeg en slags hinderløype for Øyvind og Silje. Vi gikk til båten. Vi spiste sushi til forrett. Så gikk vi for å se om lekebutikken var åpen, fordi Øyvind skulle få et slags «pokemonspill», men det var stengt. Vi så litt rundt om i byen. Vi gikk til båten og spiste kveldsmat.  Hilsen Elise 


Morsomt med minigolf.

Vi har lekt både utkledning og bursdagsselskap for kosedyrene.




2 kommentarer:

  1. Hei Elise. Jammen er du heldig som får oppleve så mye i sammen med familien din. Synd at du plages med sjøsyke ,men det ser ut som om du takler det greit.. For meg ser det ut som om dere har det veldig artig om bord og på land .Misunner deg den gode belgiske sjokoladen. Ser at dere får kryss , da dere hjelper til. Regner med at du får mange kryss. Synes du ser ut som en ekte kaptein. ved roret. Her i Portør har vi det også bra. Pent vær , men litt kaldt i vannet. Kanskje vi også skulle ha klær på sånn som du. Så må du ha det bra og hilse til søsknene dine. Sommerklem fra Siv ( naboen til mormor og morfar)

    SvarSlett
  2. Hei! Sjøsyken min har blitt litt bedre nå, og det er fint. Sjokoladene var gode, men barna synes at det ble litt for mye på en gang. jeg er den som har minst kryss, men jeg får nok hele raden full til slutt. Det er litt skittent vann i marinaene, så ikke så mye bading på oss. Hilsen Elise.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.